25.2.2014

החוק נחתם - כעת הומוסקסואליות יכולה להוביל למאסר עולם

בימים האחרונים התפרסמו בתקשורת הצהרות רבות וסותרות המיוחסות לנשיא אוגנדה יוורי מוסוויני או לדוברים מטעמו, בחלקן הוא מצהיר כי לא יחתום על החוק עד אשר ילמד עוד על הנושא, ובאחרים הוא טוען כי יחתום על החוק, ימצה את הדין עם "העבריינים" חרף הפגיעה ביחסים עם המערב, ואף שיתחיל לעבוד עם מדינות כמו רוסיה במקום. לאחרונה הנשיא חתם באופן סופי על החוק, ובכך הגדיל את הסיכון בו חיים הלהט"ב באוגנדה. חשוב לזכור כי מעבר להיקף החוק עצמו, החוקים גם נועדו לשקף את הלך הרוח בחברה, מעצם הגדרתם. גם אם איש לא יכלא עקב יחסי מין הומוסקסואלים, המשטרה תעצור אינספור אנשים מסיבות שונות ומשונות, והציבור לא יחשוש לנקוט באלימות כנגד מי שנראה להם שונה. כל חברה גזענית בהיסטוריה התחילה בכמה חוקים קטנים, שהכשירו את הקרקע לאלימות גדולה בהרבה, בין אם בחסות הממשלה ובין אם בחסות הציבור.

חתימת החוק ע"י נשיא אוגנדה יוורי מוסוויני
צילום: סוכנות הידיעות רוייטרס

ביום שישי האחרון (21.2) שחרר מוסוויני הצהרה המכוונת בעיקר לנשיא ארה"ב ברק אובמה ובה כתב:
"ראיתי את ההצהרה ששחרר נשיא ארה"ב כתגובה לכוונתי לחתום על החוק, ולפני שאגיב, ארצה שוב לפרט את עמדותיי בנידון: 
1. אני מסכים עם חברי הפרלמנט ועם מרבית אזרחי אוגנדה על כך שקידום הומוסקסואליות צריכה להיאסר בחוק, או ליתר דיוק צריכה להמשיך להיאסר בחוק שהבריטים כבר קבעו לפנינו [הכוונה היא לחוק העונשין מתקופת המנדט הבריטי שאסר על מעשי "סדום"]. 
2. אלו שהסכימו להיהפך להומוסקסואלים מסיבות כלכליות (זנות) צריכים להיענש בחומרה, כמו גם אלו ששילמו להם. 
3. הצגת הומוסקסואליות בפרהסיה חייבת להיאסר שכן בחלק זה של העולם, כל הפגנת מיניות (כולל נשיקות) בציבור לא מקובלת, גם להומוסקסואלים. אם אתנשק עם אשתי מזה 41 שנים בציבור, אפסיד את הבחירות באוגנדה. 
הדבר היחיד עליו חלקתי עם חלק מחברי הפרלמנט ואזרחים אחרים הייתה השאלה האם אנשים נולדים הומוסקסואלים? חשבתי שממש כמו לבקנים, ישנם גם אנשים הנולדים עם משיכה לבני מינם. לכן לא הייתי מוכן להעניש אנשים שפשוט נולדו שונים, ולכן לא הייתי מוכן לחתום על החוק, ובמקום החזרתי אותו לדיון נוסף במפלגה. במקביל פניתי לסמכות מדעית בנידון. [...] אלו מסרו לי את מסקנותיהם, שבניגוד לעמדתי הקודמת, הראו כי ההתנהגות איננה מולדת, אלה נלמדת, ויתרה מזאת - ניתן להירפא מהתנהגות זו. אחרי שהם חתמו על המסמך, הצהרתי שאחתום על החוק.
הצהרה שפורסמה לפני מספר ימים מטעם הממשלה האוגנדית 
כעת, לאחר שהמסמך החתום המונח על שולחני מצהיר כי אין גן בודד האחראי להומוסקסואליות, אני רוצה שהם יבהירו האם צירוף של מספר גנים יכול לגרום לאדם להיות הומוסקסואל. לאחר מכן עבודתי תושלם ואוכל לחתום על החוק.[...] 
זו לא יכולה להיות בחירה - שגבר יתנהג כמו אישה ולהיפך. הטיעון של אובמה הוא שיש כאלו שנולדים ככה, או ש"הם מי שהם". לפיכך אני קורא לממשלת ארה"ב לעזור לעבוד יחד עם המדענים שלנו ולקבוע האם באמת ישנם אנשים הנולדים באופן זה. כשזה יוכח או יופרך, נוכל לבחון מחדש את החוק.אני רוצה לבקר את הרטוריקה בה השתמשה ארה"ב לאחרונה, לפיה החוק החדש, באם יעבור, יסבך את מערכת היחסים המוערכת בינינו. מדינות וחברות צריכות לתקשר זו עם זו על בסיס כבוד הדדי, ואוטונומיה להחליט החלטות עצמאיות. "מערכת יחסים מוערכת" לא יכולה להיתמך ע"י חברה אחת שמנסה להכפיף תחתיה חברה אחרת. יש מעשים ומאפיינים מערביים שאנו מתעבים, ובכל זאת - מעולם לא הגבנו עליהם. 
אנו, האפריקאים, לא שואפים לכפות את דעותינו על אף אחד אחר. באותה המידה אנו לא רוצים שדעותיהם של אחרים יכפו עלינו. הדיון הוצת עקב קבוצות מערביות שמגיעות לבתי הספר שלנו ומנסות לגייס ילדים להומוסקסואליות. עדיף להגביל את הנזק מאשר להחריף אותו."
לקריאת המכתב המלא ראו כאן

שר היושרה והאתיקה, סיימון לוקודו, הוסיף בטון חריף יותר כי הדיון כבר הוכרע-
"זוהו סגנון חיים נרכש. הנקודה היא שהם בוחרים להיות הומוסקסואלים ומנסים לגייס אחרים. הפיכת ההומוסקסואליות לטרנדית היא דבר בלתי מקובל. אם הם היו עושים את זה בחדרי המיטות שלהם, לא היה לנו אכפת, אבל כשהם פונים לילדים - זה לא הוגן. הם מפלצות היער.
כששמעתי שארה"ב מתכננת להפסיק את הסיוע הכלכלי לאוגנדה, אמרתי "בסדר". האם הם יחושו בנוח אם נבוא לאמריקה ונתחיל לעסוק בפוליגמיה? הומוסקסואליות זרה ומוזרה לנו כפי שפוליגמיה זרה לכם. יש לנו דעות שונות, וכשהם יאמרו לי שאני טועה, אומר שהם טועים. אל תביאו את זה לאפריקה, תשאירו את זה שם."

באותו היום ממש, הנשיא שחרר לציבור הודעה נוספת, חריפה בהרבה בעת חניכת סימולטור טיסה חדש בבסיס המרכזי של חיל האוויר האוגנדי באנטבה. ניתן לראות כאן פער ברור בין המכתב המיועד למערב, לבין ההצהרה המיועדת לתושבי אוגנדה.
"רוסיה עבדה עם אפריקה החל משנת 1917, כלומר הם היו פה יותר ממאה שנים. אני רוצה לעבוד עם רוסיה כי הם לא מערבים את הפוליטיקה הפנימית שלהם עם הפוליטיקה של המדינה שלנו.אם אתם רואים אדם הנכנס לביתו של אדם אחר, אתם יודעים שיש בעיה. זהו הבית שלי, אתם לא יכולים לבוא לבית של אדם כמוני ולומר לו מה אתם רוצים שיעשה. חזרו לביתכם שלכם. באוגנדה, אם תראו דבר כזה קורה, בעל הבית יכנס לביתו וירים את המקל."


קטע מתוך הסרט הדוקומנטרי God Loves Uganda
המתאר כיצד שמרנים אמריקאים משפיעים על היחס ללהט"ב במדינה

מוסוויני הוא לא היחיד באוגנדה הנואם בנושא - ביום שישי המדובר נרשם גם עימות בין שגריר בלגיה במדינה, אליין האנסן, לבין שר ההשכלה הגבוהה האוגנדי, ד"ר ג'ון כריסוטום מויינגו. ההיתקלות התרחשה באוניברסיטה הנוצרית בעיר מוקונו בתחילת כנס שנערך במקום. השגריר הביע את אכזבת מדינתו מהחוק החדש, וטען כי הוא מפר זכויות אדם בסיסיות, וביקש מהממשלה למשוך את החוק ולבחון אותו מחדש. בתגובה שר ההשכלה הגבוהה הגיב כי הוא מאוד מאוכזב מהשגריר על כך שמצהיר הצהרות שכאלו מבלי להתחשב בערכי המדינה והחברה האוגנדית. עוד הוא אמר כי האירופאים מנסים לכפות את תרבותם על אוגנדה, אך לא עוד - אוגנדה היא מדינה עצמאית. רק נציין כי באופן אירוני הנצרות והיחס העוין כלפי הומוסקסואלים הגיעו עם המיסיונרים המערביים שהגיעו ליבשת השחורה לפני כמה מאות שנים, ועוגן בחוק בתקופת המנדט הבריטי.


שגריר בלגיה ושר ההשכלה הגבוהה בכנס
צילום: Johnson Mayamba, Daily Monitor

ביום שלישי (25.2) פרסם העיתון האוגנדי Red Pepper רשימה של 200 ההומוסקסואלים "המובילים" במדינה, וביניהם רבים שלא מגדירים עצמם כלהט"ב. ברשימה ניתן למצוא פעילי להט"ב, זמר היפ הופ מפורסם, כומר קתולי ואנשים רבים מן השורה. בפעם האחרונה בה עיתון פרסם רשימה שכזו עם תמונות וכתובות של להט"ב נרצח אחד מפעילי הלהט"ב הבולטים במדינה, דיוויד קאטו (2011). מאז בית משפט עליון במדינה הורה על הפסקת פרסומים שכאלו, שכן הם מהווים חדירה לפרטיות. זוכרים מה כתבנו בפסקת הפתיחה? חוקים שכאלו מכשירים את הקרקע לאלימות בכל הרמות, והופכים לסכנת חיים של ממש ללהט"ב במדינה.


"נחשפו!" כותרת העיתון
צילום: Kasha Jacqueline דרך טוויטר

לאחר שמוסוויני חתם על החוק, מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, איים פעם נוספת ואמר כי ארה"ב תבחן מחדש את יחסיי עם אוגנדה וברק אובמה הביע מרות רוח. נורווגיה, הולנד ודנמרק הצהירו כי הן יפסיקו את הסיוע הכלכלי למדינה באופן מיידי (סכום של עשרות מיליוני דולרים), ויעבירו אותו לארגוני זכויות אדם במדינה במקום לממשלת אוגנדה. אוסטריה, ממש כמו ארה"ב אמרה שתבחן את המשך הסיוע. בריטניה גינתה את החוק אך לא הזכירה מפורשות את הסיוע הכלכלי. קנדה הביעה נכונות להילחם למען זכויות אדם בכל הכוח, במיוחד לאור החתימה על החוק.



חתימת החוק ע"י שליט אוגנדה
מקור- סוכנות הידיעות AFP

זוהי תקופה קשה מאוד לקהילת הלהט"ב באוגנדה, שבקושי אפשר לקרוא לה קהילה. הרוב המוחלט של הלהט"ב במדינה לא מעיזים לצאת מהארון, גם לא בפני מעגלים מאוד מצומצמים. ובמקביל אלו שכן אוזרים אומץ ומצהירים בגאון, חרף הסכנה, על מי שהם באמת, נרדפים בחוק ובזרוע התושבים. כעת, המצב רק החריף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה