17.2.2014

הנשיא מוסוויני הסכים לחתום על החוק ופתח חזית עם המערב

ביום שישי האחרון, יום האהבה הבינלאומי (14.2) בישיבת מפלגת השלטון (NRM) בעיר קייאנקוונזי, נשיא המדינה יוורי מוסוויני הכריז כי יחתום על החוק המדובר באופן סופי, לאחר שבעשרה בפברואר הוגש לנשיא דוח משרד הבריאות שביקש לבחון את סוגיית ההומוסקסואליות.

הדוח התחיל באופן נייטרלי למדי וקבע עובדות קרובות למדי לאלו שהמערב מכיר בהן, אך במהרה החל בציון מסקנות שונות ומשונות שנראה כאילו נועדו לשרת מטרות פוליטיות או לשקף עמדות ציבור ולא כמסקנות מדעיות. להלן מסקנות הדוח:
     א. אין גורם גנטי ברור האחראי להומוסקסואליות.
     ב. הומוסקסואליות אינה מחלה.
     ג. הומוסקסואליות אינה אבנורמליות.
     ד. בכל חברה אנושית ישנו מספר קטן של אנשים בעלי נטיות הומוסקסואליות.
     ה. הומוסקסואליות יכולה להיות מושפעת מגורמים סביבתיים (למשל תרבות, דת, מידע, לחץ חברתי).
     ו. הומוסקסואליות, כמו כל התנהגות אנושית אחרת, צריכה רגולצייה ופיקוח, במיוחד על מנת להגן על החלשים בחברה [ילדים, עניים, זקנים, בעלי מוגבליות].
     ז. יש צורך לבצע מחקרים על מיניות באפריקה.

את הדוח המלא תוכלו לקרוא כאן.
הנשיא מוסוויני בכינוס המפלגה

חרף מסקנות הדוח, מוסווני לקח לעצמו את הזכות לעוות ולסלף מעט את הכתוב בו, ואלו הם דבריו כפי שנאם ביום שישי האחרון לתרועות הקהל:

"במסגרת תפקידי כמנהיג אחראי של מדינתנו, אין וויכוח בנוגע לקידום הומוסקסואליות. בנושא זה אני מסכים לחלוטין עם כולם בכך שעלינו לעצור כל אדם המנסה לקדם הומוסקסואליות... דבר זה צריך להיעצר ע"י חוק ובחומרה. שנית, אני לא מקבל את אלו שנהיים הומוסקסואליים מסיבות כלכליות [כלומר זנות של הטרוסקסואליים למטרות כלכליות], ושלישית אני לא יכול לקבל חשיפת התנהגות הומוסקסואליות בפרהסיה שצריכה להיעצר ולהיעצר בחומרה.

השאלה היחידה שהעלתי היא האם ישנם כאלו שנולדים עם נטיות הומוסקסואליות?

זוהי הסיבה שאני כל כך שמח היום. מה שחשוב לנו היא ההצהרה הסמכותית של אלו הממונים על ענייני בריאות הציבור באוגנדה בשעה זו, היות והם אלו הנושאים את האחריות ההיסטורית. השאלה שנשאתי בפניהם היא האם אנשים נולדים כך? עכשיו הם אומרים שאין אנשים כאלו [שנולדים כך]. ואם הם ירשמו דבריהם על הנייר... כי זהו מסמך היסטורי... שהאחד שעמד בראש המדינה בשעה זו נעשה מודאג, שאל את המומחים, מוסדות ההשכלה והרשויות העוסקות בבריאות הציבור. מה יש להם לומר על זה, וזה מה שהם אמרו... אז עבודתי הושלמה.

העיקר הוא שעל כל שלושת הדברים אין וויכוח. על הקידום / גיוס של הומוסקסואלים - אין ויכוח; על ההומוסקסואליים למען רווח כלכלי - אין וויכוח ועל חשיפת ההומוסקסואליות בציבור - אין וויכוח. מנהיגות היא לא נושא להקל בו ראש. אל תשבו שם רק בגלל שאנשים קוראים לכם "הוד מצויינותכם" או "המכובדים" ותחשבו שאתם אלוהים. אתם רק משרתים, ומשרתים עושים את מירב המאמצים כדי לעשות את הדבר הנכון. לכן רציתי חוות דעת מדעית ולא תשובה פוליטית. תנו למדענים לענות על הסוגייה. בהתאם לדרך בה הם ענו, אם הם מטעים אותנו, הם יהיו האחראיים לדבר."



לאחר מכן נאמו ד"ר ס. איבינגירה, ראש הפקולטה למדעים ביורפואיים באוניברסיטת מקירהרה ויועץ הנשיא לעניינים רפואיים:

"אני במדבר כעת מנקודת מבט מדעית, היות ואנו עומדים בנקודת זמן בה שולט המדע. הראיות הראו כי אין גן המקושר להומוסקסואליות."

"בין אם יש או אין קשר לגנים, אין הצדקה לכך, זה בזבוז זמן עבורנו לדון בכך. המדע היחיד אותו אני מוצא רלוונטי להומוסקסואליות הוא לא גנטי, אלא מדע בריאות הציבור. בהודו הומוסקסואליות נאסרה בחוקת המדינה, הם אמרו שמחלות שבאופן מקורי אנו מוצאים באיברי המין כמו זיבה עברו עכשיו גם לפה ולגרון. זיהומים כמו נגיף הפפילומה מצאו את דרכם לפה ולגרון מאזור החלציים. הומוסקסואלים מהווים סכנה לעצמם ולציבור."

את הנאום סגר הנשיא עם הצהרה כי עתה הוא ילחם עם הלובי ההומוסקסואלי בעולם כולו, בגיבוי אותם המדענים, ובגיבוי אנשי המפלגה. אתמול, ב' (16.2) הוא שחרר הצהרה נוספת ובה פירט פעם נוספת את עמדתו. 

סעיף נוסף שנוסף בנתיים לחוק מבטל את האפשרות לשחרור בערבות למשך שישה חודשים. הנשיא הצהיר כי ישנם פשעים חמורים רבים בהם לא מאפשרים לנאשמים להשתחרר בערבות (כמו אונס ורצח), וכך יהיה גם על הומוסקסואליות.

התגובה מהעולם לא איחרה לבוא, ונשיא ארה"ב, ברק אובמה, שחרר הצהרת גינוי רשמית, והזהיר מפני פגיעה ביחסים עם ארה"ב. עוד הוא אמר כי החוק החדש לא יקדם את האוגנדים, אלא יקח אותם אחורה וכי זוהי תעודת עניות למצב זכויות האדם באוגנדה. נזכיר כי ארה"ב היא אחת מהתורמות הגדולות ביותר לכלכלת אוגנדה, בעודה מעניקה סיוע כלכלי בשווי 400 מיליון דולר בשנים האחרונות.


מפגינים בקניה בעד קהילת הלהט"ב האוגנדית.
מקור - EPA


לאור כל ההתרחשויות האחרונות, קהילת הלהט"ב באוגנדה נכנסה לפניקה, היות והסיכוי היחיד והאחרון שלהם לבטל את החוק התמוגג. כרגע קבוצת פעילים מרחבי המדינה שוקלת לנסות לפעול נגד החוק משפטית, בניסיון אמיץ לערער עלי בבתי המשפט. ראש הארגון עימו אנו עובדים (GEHO Uganda) כרגע מנסה להימלט מהמדינה, היות וביום חמישי שעבר (13.2) נערך מרדף ארוך אחריו. הוא הגיע למסקנה כי מוטב לו להימלט ולעזור מבחוץ מאשר לאבד את חייו בפנים. כרטיס טיסה עולה 2000$, והסכום הזה כמובן חסר. נזכיר שוב, אם ביכולתכם לתרום, אנא עשו כן! 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה